Какой рейтинг вас больше интересует?
|
Главная / Главные темы / Тэг «history»
искупительная жертва 2016-05-06 10:56:06
... Rites: Origins and History of the Passions ...
+ развернуть текст сохранённая копия
Руперт Шелдрейк о книге Барбары Эренрейх «Blood Rites: Origins and History of the Passions of War» Наш образ человека-охотника, вышагивающего по африканской саванне три миллиона лет назад, на самом деле, изрядно приукрашен. Человеческие существа были маленького роста, они не могли слишком быстро бегать, они не были особо сильны, их орудия были исключительно примитивны. Гораздо более вероятно, что большую часть своей истории это был не человек-охотник, а человек-добыча. На самом деле, большинство костных останков ранних гоминид имеют на себе царапины и рубцы от когтей и зубов крупных кошек. Человеческие существа обитали в африканской саванне, где было много дичи, но также и много крупных хищников. Люди были крайне уязвимы. Во многих смыслах, человеческий склад ума был сформирован миллионами лет существования в качестве добычи для крупных хищников. И до некого момента в районе 50 000 лет назад, когда произошло значительное улучшение охотничьих навыков, по всему миру, посредством чего человеческие существа смогли в действительности стать достаточно хорошими охотниками. Но, в течение большей части трёх с половиной миллионов лет развития гоминид, это был человек-добыча. Это проливает свет на многие религиозные традиции, поскольку в немалом их количестве существует идея жертвы, принесённой в дар богам. Если вы – стадо или группа антилоп гну или павианов в саванне, и вдруг появляется хищник, хищники, обычно, атакуют отдельных членов группы: старых, молодых, или, иногда, молодую мужскую особь, защищающую группу на её внешних границах. Вот, кто обычно погибает в первую очередь. И, когда они убили одного из животных, они начинают его есть, и, очень часто, остальная группа затем успокаивается, более того, они часто стоят вокруг и смотрят, как хищники поедают свою добычу, поскольку, как только они получили одну жертву, они более не голодны, остальные их не интересуют, и получается, что один погибает ради блага всех остальных. Это – просто факт из образа жизни хищников. Эта схема поведения, идея искупительной жертвы, умирающей во имя остальных, глубоко вплетена в наше сознание, это – архетипическая модель поведения, основанная на биологическом факте взаимоотношений с хищниками, факте, что мы когда-то являлись для них добычей.
Тэги: history, книги, религия
детям про войну 2016-05-05 18:54:51
+ развернуть текст сохранённая копия
К старому посту про очевидцев Как о войне рассказывают в Бельгии. Расскажу-ка я вам, как про войну рассказывают детям в той школе, куда пойдет мой сын в следующем учебном году. Берут они с собой старшеклассников, которым по 16-18 лет, и едут куда-нибудь по местам боевой славы, в местные аналоги деревни Крюково. Там у всего класса отбираются все гаджеты. А взамен выдается рация, одна на взвод, каждому - вещмешок, оружие и форма, взаправдашняя - когда-то принадлежала участнику войны. На шею каждому вешается опознавалка - кто-то становится сержантом Янссеном, кто-то рядовым Ван Молем, имена все из того взвода, который конкретно эту деревню оборонял. Высаживают всю ватагу километров за 15 от деревни, и топают детки по жаре со всем своим барахлом. Часа 2-3 топают. Оружие, которое не так много весит поначалу, становится очень тяжелым. Рюкзак натирает плечи. Хочется бросить тяжеленные вещмешки и полежать. Хочется поболтать, подурачиться, а нельзя. Тот, кому сержант достался, должен всю эту толпу держать в порядке - чтоб шли тихо, не орали, не отставали, вперед не забегали и не дурили (представьте себя 17-летнего на месте какого-нибудь пацана, которому надо внезапно сдерживать 15 человек своих одноклассников). Доходят они до деревни, тут их преподаватель-командир ведет к дому, останавливаются. - Кто тут рядовой Ван Мол? - Я! - Когда ваш взвод подошел к этому месту, рядовой Ван Мол подорвался на мине возле этого дома. С этого момента "рядовой" молчит. Идут дальше. - Кто тут рядовой Стевенс? - Я? В этом месте взвод был атакован, рядовой Стевенс был ранен в бедро и погиб на месте от потери крови, помощь не успела подойти. И так идут они дальше, пока не доходят до кладбища, и не видят, как стоят в ряд, один за другим, камни с именами тех, чьи опознавалки у них на шее. И понимают, что из 15 в живых остались двое - таких же, как они, восемнадцатилетних салаг, которым хотелось дурачиться, слушать музыку, трепаться с противоположным полом, танцевать и целоваться, а вместо этого - жажда, голод, холод, боль, страх, усталость, и для очень многих - внезапная и страшная смерть. А песен про "Хотят ли бельгийцы войны" тут нет, если не ошибаюсь. И про "деды воевали" я тут никогда не слышала. via
Тэги: history, война, детское
Studia Humanitatis". Summary № 1, 2016 2016-05-05 18:36:04
... Ukrainian Orthodox Church history, outlining the main ... the Ukrainian Church history, the author ...
+ развернуть текст сохранённая копия
Оригинал взят у eparhial в Studia Humanitatis". Summary № 1, 2016 HISTORY Valitov A.A., Tomilov I.S., Fedotova D.Y. Role of the modernisation factor in commercial development of Tobolsk province settlements at the turn of XIX-XX centuries Trade is a kind of practical exponent of effective economic development and reflection of its performance. On the basis of changes in the turnover, export and import, financial institutions, the number of wholesale and retail locations and some other indicators one can judge the rise or fall of agricultural and industrial characteristics and also assess the level of population welfare. This article attempted to review trading and market conditions in Tobolsk province at the turn of XIX – XX centuries. This period is characterized by adoption of the modernization stage of social development that gave impetus to the economic development of both the whole country and its separate regions. Overall, the obtained results allow judging the nationwide impact of industrial growth on the development of the retail industry in the region under study in the investigated time frame. Kolupaev V.E. Bulgarian Archbishop Joseph Sokolovsky and his relationships with Rome and Russia The article gives an outline of a life story of the first Bulgarian Catholic bishop Joseph Sokolsky, who united with the Church of Rome to find a way out of a difficult church-political situation. The situation was provoked as a result of the national liberation movement and the awareness of the Bulgarian National Church in overcoming obstacles on the part of the Patriarchate of Constantinople and the authorities of the Ottoman Empire confrontation. This confrontation intensified in joining the Church and the political process of the Russian Empire. The article also describes Sokolsky’s arrest and life in Kiev, his participation in the life of the Greek-Catholic communities at the western boundaries of the Russian Empire. Staniszewski M. Historical and psychological characteristics of formation of the Polish population commitment to the socialist forms of social relations in the 20-30th years of the XX century (on the example of the Marchlewski Polish National Region) The study examines historical facts and psychological mechanisms that influenced the mentality and history of the Polish national community on the territory of Ukraine in 20-30th years of the XX century. Historical facts exemplify considered methods of activists and leaders of the Soviet power, their psychological influence on the population of the Marchlewski Polish National Region with the center in the settlement of Dovbysh in Zhitomir region of Ukraine. PEDAGOGY Efimov V.F. The formation of logic thinking of junior schoolchildren during some extracurricular activities The article discusses the topical issue of formation of junior schoolchildren's mathematical abilities, discloses the modern scientific concept of General and specific mathematical abilities. The structure of mathematical abilities, analyzed the specificity of extra-curricular activities, which under favorable conditions accompanies the intellectual development of junior schoolchildren. Efimov V.F., Nikolsky E.V. Obstacles, mistakes and path searching of religious education in University teaching The article reveals the necessity (in view of the specific socio-cultural and religious situation in modern Russia) of religious education for the modern students, analyzes obstacles to achieving this goal. The authors examines approaches to University teaching of religious disciplines and the specific study of religious material in the subjects of social-humanitarian cycle. During the presentation the author describes the ethical and ideological aspects organically connected with the main perspective of the article. POLITOLOGY Patlashynska I.V. Institutional aspects of peacemaking The article analyzes the main trends and approaches to the understanding of the concept of peacemaking and peacekeeping activities and their evolution. The main specific elements of peacemaking are outlined as an institution of international law. The powers of international and regional organizations in peacekeeping are studied. Bostan S.I. Peculiarities of spreading separatist trends in the Modern World in the context of development of the global processes The international collaboration is entering the new era of globalization revealing not only the new ways of development and quantum growth for humanity but also new threats, problems and global conflicts. There is now doubt that humanity is facing new global range of problems, agenda of the 21st century and urgent issues of global organization of the world order and systems of global administration acceptable for all states. Preventing distribution of international confrontation between the major political players through advancement of separatist and terrorist trends must become the main priority for the international system of collective security, which should be changed according to the realities of the modern global processes. THEOLOGY Archimandrite Arseniy Bochkar. To the question of the Ukrainian Orthodox Church periodization The article deals the author’s conception of the periodization of the Ukrainian Orthodox Church history, outlining the main events of each period. Exploring the Ukrainian Church history, the author proposes to divide it into eight periods that allow studying the life of the Church in the lands of Ukraine more thoroughly. Melkov A.S. Russian Orthodoxy influence on the policy of Chełm Land russification in XIX – beginning XX centuries The problem of Russian Church influence on the Imperial policy of Chełm Land russification is researched in this article. Chełm, the historical region of Polish-Ukrainian borderland, used to be a part of Russia in XIX – beginning XX centuries. The russification of Chełm Land was accompanied by total abolition of the Uniate Church and forcible believers transfer into Orthodoxy. At the beginning of the XX century there was created a draft law about Chełm Land separation from the Kingdom of Poland. Bishop of Russian Orthodox Church Eulogius (Georgievsky) was responsible for solving that problem. In fact, the Imperial power used Orthodoxy for reaching the stated goals, which were the eradication of the national language and culture in Poland as well as resolving of the so-called “Ukrainian question”. PHILOLOGY Zagorovskaya O.V., Litvinova O.A., Litvinova T.A. Identification of suicidal tendencies in individuals using a quantitative analysis of their speech production Suicide is one of the top factors contributing to deaths around the globe with individuals not making other people aware of their suicidal plans. Therefore it is of increasing importance to develop the methods of identification of these individuals. One of the directions of the ongoing research is identification of typological features of their speech patterns using the methods of mathematical linguistics and automatic text processing. Most studies addressing the problem use materials written in English. The article presents the analysis of the above studies and points out the ways of dealing with the issue employing materials written in Russian. Milostivaya A.I. Palimpsest principle (analysis of semiotic culture codes as representing double subjectivity in the English version of M. Bulgakov’s stories) The article studies peculiarities of communicative adequate translation of semiotically marked culturonyms, which serve as codes for the Soviet time reality depicted by the author. Moreover the research focuses on specific English translation discourse of Bulgakov’s prose where the reality can be viewed in the light of double subjectivity of mentality, i.e. the author’s and the translator’s. The results of the research show that communicative adequacy is possible in case the translator conveys the play of words represented by palimpsest of the Soviet time discourse synchronous to the epoch of the source text and its translated version. Sukhareva S.V. Polish memoiristics in the world literature of the XVII century The article deals with the Polish memoirist prose of the XVII century and draws attention to its literary dimension. The battlefield chronicles and journal books display the Ancient social system, the tribal relations and spiritual quests of the famous Polish leaders and ordinary citizens. This genre is represented by Nikolai Radziwill Syrotka, Stanislav Reshka, Matsei Rivotsky, Yan Pyotrkovsky, Samuil Maskevych, Yan Chrysostom Pasek, Kasper Vilkovsky. The article concludes that the authors of memoirs used the most sophisticated literary style namely clear composite structures distant in time from the depicted places and events. The Polish gentry’s raptulyarys became of the least value for literary scholars. Bai O.S. Religiously-anthropological intensions of Danilo Bratkovsky's Baroque prose The article presents religious and anthropological intentions of Danilo Bratkovsky's writing whose poetry belongs to the late Baroque epoch. This refers to the church and morally-religious attributes, human's attitude to ethic and aesthetic values of earthy and transcendent measuring. By means of conceptual method the work represents antagonism of poetic characters, motives, morphemes, syntactic structures. More attention is paid to creative intension in Baroque system. Nikolsky E.V. Images of vampires in stories by V.I. Dal and A.K. Tolstoy in the context of European Romanticism The article considers the interpretation of an image of a vampire in Dahl and Tolstoy’s works. The author of the article makes comparison with the works written on the same topic by European romantics. In conclusion the article reveals the importance of moral issues analyzed in the works. Nikishov Y.M. The philosophical depth of poems by Alexey Erantsev Russian poetry especially classical has spoiled readers by abundance and scale of its creators. Name of Alexey Erantsev is not well-known in literary criticism yet. Meanwhile his poetry is able to step far beyond its historical time. PHILOSOPHY Brodetskyi O.Y. Ethical axiological markers of Judaism: potencies of its humanistic effectiveness The article concerns the moral resource of Judaic worldview ideas. The author analyzes anthropological grounds of Judaic ethics. The article considered the correlation between historically inherited conservative authoritarian elements and humanistic impulses in Judaic ethical values. The opportunities of tolerant cultivating of Judaic model of morality are revealed. The study is realized according to methodological approach of synergy of humanistic potencies of different religious ethical traditions and topicality of its social and personal developing effectiveness. Kropaneva E.M., Moskalenko M.R. A decent human existence in the Russian pre-revolutionary historical and philosophical thought Conceptions of a decent human existence are an important social ideal and mental reference point of modernity. Since the era of the New Times one can see the desire of the West to monopolize the idea of a decent human existence and associate it primarily with its own cultural and legal tradition. The paper notes that the Russian historical and philosophical thought has developed its own concept of decent human existence which could make the original concept of the rule of law in Russia. Ivanov A.G., Linchenko A.A. Historical consciousness as a factor of demyfologizing historical culture: philosophical and methodological aspect The article analyses the philosophical and methodological problems of studying historical consciousness as a factor of demythologizing historical culture. It reveals the role of social mythology in public life, the value of constructive and destructive mythology to historical culture. The article considers the questions of the possibilities and boundaries of historical consciousness in the process of demythologizing the past. Staniszewska Ż. Phenomenon of the inner psychological migration as the factor of the national identity preservation in a period of social crises, anomia and repressions in case of the Polish settlement Marchlewsk (Dovbysh) The article gives a review of the population history of the Polish National Region named after Julian Marchlewski (settlement of Dovbysh, Zhitomir province, Ukraine). The author explores the psychological factors affecting the preservation of culture, religion and identity of the Polish community in the period of the repressions 1920-30 years. The article researches and analyses the phenomenon of internal psychological migration as a factor in preservation of national and personal self-identity.
Тэги: history, humanitatis, news, pedagogy, philology, philosophy, political, science, studia, theology
крестики 2016-05-05 11:29:13
+ развернуть текст сохранённая копия
Тэги: history, дизайн
культурные отличия 2016-05-05 09:21:47
+ развернуть текст сохранённая копия
СССР — порядки, учреждения и народ. Краткое руководство только для офицеров вооруженных сил США" / "The USSR Institutions & People: A Brief Handbook For The Use Of The Armed Forces Of The United States". Вашингтон, 1945 Руководство для американских офицеров, знакомившее их с основами советской идеологии и особенностями менталитета советских людей, было выпущено Бюро печати правительства США в 1945 году — в расчете на тесное сотрудничество с русскими военными в зонах оккупации. Памятка была призвана облегчить взаимопонимание между советскими и американскими военнослужащими и нейтрализовать возможные идеологические трения в процессе совместной работы. 1 Для Запада Россия всегда казалась какой-то отдаленной и таинственной страной, населенной людьми, чьи обычаи и образ мыслей были для нас непостижимы. Хотя с давних времен небольшая, но активная группа русской интеллигенции поддерживала тесные связи с культурой Западной Европы и царь частенько выписывал заграничных специалистов, большая масса населения России была оторвана от активного общения с народами Запада. 2 Если спросить русского, какую личную особенность он считает наиболее примечательной, он, вероятно, назовет черту, имеющую близкое отношение к его широкой гостеприимности, "широта" — непереводимое слово, означающее все, что противоположно мелочности. Это качество является чем-то выработавшимся в результате жизни на безграничным равнинах и в бесконечных лесах России. 3 Вообще в своих общественных связях и в своем "будничном" поведении русские стоят где-то между американцами и англичанами, но ближе к американцу. Американцы в действительности более сходны с русскими, чем любой другой неславянский народ. Как и американец, русский очень хочет быть дружественным; он не создает из уединенности кумира и не считает личные вопросы запретными. 4 Для советского гражданина война означает не только боевые потери в гораздо большей степени, чем у США. Она произвела материальное опустошение в богатейших частях страны, повредила и разрушила тысячи ее деревень и опустошила многие из ее лучших городов, не говоря уже о жестоких страданиях, перенесенных ее гражданским населением. Этим жгучим чувством тяжелой утраты как личной, так и национальной, вероятно, объясняется та мрачная напряженность, с которой советские люди берутся за дело построения мира. 5 Выдающейся особенностью русских, такой же действительной сегодня, как и в прошлом, является их гостеприимность, вошедшая в пословицу. Приглашение со стороны русского означает приглашение есть, пить, разговаривать и в полной мере наслаждаться. Почти все без исключения русские любят атмосферу товарищества, общительности, которые делают их приятными собеседниками для большинства американцев. 6 Приверженность русского к правилам этикета имеет свои корни в его чувстве личного достоинства. Оно ярко характеризует определенные различия между личными качествами советского гражданина и того русского, с которым некоторые познакомились по русской классической литературе. Этот "новый" русский, выросший в Советском Союзе, является значительно в меньшей степени мечтателем, чем его предки. 7 От советских граждан, советской прессы или радио можно часто слышать сильную критику царской России за ее отсталость и излишества. Это не должно служить побуждением для иностранцев вдаваться в подобный же критицизм; иностранцы не являются доброжелаемыми участниками этого фамильного русского спора. 8 Тот, кто незнаком с литературой и музыкой, считается "некультурным" человеком. Действительный интерес к культурной деятельности вовсе не является признаком изнеженности. Предполагается, что этот интерес должен быть чертой характера каждого человека, тем более если он занимает важный пост. Советский генерал может на память цитировать Пушкина своим друзьям и подчиненным, какой-нибудь полковник, прошедший сквозь огонь и медные трубы, не сочтет малодушным пролить слезу во время трогательного момента в кинокартине и драме. 9 Русские из вежливости могут не дать определенного отказа, вместо этого они могут дать неопределенный ответ и могут прибыть или не прибыть на вечер в зависимости от того, получат ли они разрешение на свой визит. 10 Русские занимаются бизнесом только в рабочее время. 11 Обсуждение деловых вопросов во время неофициальных встреч считается признаком плохого вкуса. Нельзя заниматься также разговорами на политические темы. Литература, театр, балет, музыка, погода, спорт, наука, самолеты, танки, стрелковое оружие, знаки различия и т.д. допускаются в качестве тем разговора, и должно быть предпринято любое усилие, чтобы свести разговор на эти темы. 12 На любом русском вечере спиртным напиткам отводится главное место. Русские восхищаются способностью человека много пить, их собственные способности громадны. Раз вы подняли бокал на банкете, предполагается, что вы выпьете его "до дна" за каждый из многочисленных тостов. В то же время считается неприличным быть пьяным. Поэтому, если даже у вас значительные способности в этом отношении, разумнее пить осторожно. Помните, что русские пьют водку неразбавленной. 13 Свист на улицах считается недостойным поведением, хотя он допускается во время разговора для напоминания мелодии. 14 Советские формальности установлены не для того, чтобы создавать трудности для нас. Однако они являются существенным элементом в их системе постоянного контроля и строгой дисциплины. Ваши попытки обойти эти формальности могут привести человека к затруднительному положению. 15 Они не любят, когда их порядки объясняют восточным безразличием к человеческой жизни. Каждый русский не любит поговорку "Поскреби русского и обнаружишь татарина", наоборот, он считает себя западным по культуре и образу жизни. 16 Русский, будь то штатский или военный, в обществе не страдает; воспитание в Советском Союзе означало жизнь со строгой дисциплиной, и советского гражданина очень сильно учили не критиковать своих вождей или учреждений или государственной политики. via
Тэги: history, война, книги
Главная / Главные темы / Тэг «history»
|
Взлеты Топ 5
Падения Топ 5
|